Šį klausimą reiktų pateikti kitaip: kas yra menas? Arba: kada kūrėjas tampa menininku? Požiūris negali būti vienareikšmiškas, amžinoji diskusija neatsakyta nei kurėjų, nei kritikų, nenubrėžta aiški linija tarp meno ir amato, nenusakyti išliekamosios vertės bruožai ar klasifikavimo taisyklės. Kitaip būti ir negali, kai kalbama apie subjektyvumą, estetiką, polėkio išdavą, kuri netelpa į rėmą ar šabloną. Nenuneigiama klasikos vertė, Šekspyro lyrika ar Bethoveno tragizmas, nesusiduria su modernia kūrinio statuso problematika, tačiau laikas taip pat nėra vienintelis objektyvus teisėjas. Besikeičiančios istorinės aktualijos, vertybių sistemos verčia meną būti dinamišku, atspindėti buitį, bet gilintis į būtį ir, svarbiausia, nesitaikyti prie masės.
Kitas klausimas, keltinas kalbant šia tema yra kas yra
vertė? Jei diskutuojama apie kūrinio vertę, kokybę, objektyvumui reikia
taisyklių ar bent jau definicijos. Taigi, pagal ką nustatoma meno “vertė”?
Vienas iš atsakymų galėtų būti kūrėjo pastangos, įdėtos į
objektą. Tarkim, “Gerai Temperuoto Klavyro” invencijų faktūros sudėtingumas bei
matematinis tikslumas arba “Sagrada Familia” detalumas neabejotinai suteikia
šiems šedevrams statusą. Visgi, atsižveliant į šią savybę, o dar labiau, laikant
ją kertine, pavojingai artėjama prie meno pavertimo amatu. Net jeigu stalius
įdėtų tiek pat pastangų į spintos gamybą, kiek Mikelandželas į “Dovydą”, jų
darbo rezultatai negali būti sulyginti. Žinoma, kartais riba nėra tokia
akivaizdi, ypač architektūroje ar kitose buityje labiau taikomose meno srityse.
Kitavertus, jeigu menas remiasi vien idėja, kaip dažnai apibūdinami post
modernistiniai darbai, jis gali tapti pritemptas, neatskleidžiantis vertybių ar
aktualijų pats iš savęs. Nesistengdamas pasiekti aukštesnio tikslo, bet
šokiruodamas vardan šokiravimo, būdamas bet kokiu, tik svarbu išsiskirdamas iš
minios, kūrinys taipogi per menkas, kad galėtų būti traktuojamas kaip
vertingas.
Kiti teigia, kad menas turi atitikti aktualijas, atspindėti
laikotarpio problemas, tendencijas, mąstymą. Bet čia susikerta dvi priešingos
meno funkcijos: jeigu kūrinys turi turėti išliekamąją vertę, jis negali kalbėti
tik apie šiandieną. Ar Hamletas, daktaras Rije, Roskolnikovas ir kiti
literatūros genijų sukurti veikėjai kelia savo amžiaus ar egzitencinius
klausimus? Visgi į laikotarpį ir kūrėjo aplinkybes atsižvelgti būtina, visai
kitaip atrodytų Remarko ar Keruako, net Balzako proza, jei nežinotume kokių
laikų žmogui jie kalba. Tačiau ir vėl galvoje jau rikiuojasi meninkai, tiek
rašytojai, tiek dailininkai, kurių kūryba nesistengia atspindėt problematikos,
ji kalba žmogui grožio, estetikos, vertybių kalba, nesistengdama jam atverti
akių, o tik širdį. Kad ir kokia tolerantiška bebūčiau, visgi toks menas man atrodo
nepilnavertis. Menas turi daug funkcijų, viena iš jų – kelti tautos, visuomenės
dvasią. Šiuo ir išskirtinai šiuo klausimu norėtųsi šiek tiek diferencijuoti
meną pagal sritis ir išskirti literatūrą. Dailė ir muzika suteikia išgyvenimą,
jausmą, nebūtinai vien estetinį, bet ir daug gilesnį, tačiau rašytojas kalba
tiesiogiai. Jo tikslas nėra vien pažadinti savimonę bendromis vertybėmis,
prikelti dvasią iš sąstingio, jo tikslas pirštu parodyti, kas negerai valdžiai,
visuomenei ir žmogui. Jau Daukšos “Postilės” prakalba kreipiasi didaktiškai,
galbūt tai ir yra literatūros švietėjiško tikslo šaknys – vadovėlyje.
Knyga yra mokymo priemonė, tai yra viena
iš jos prigimtinio ryšio su skaitytoju privilegija. M. Martinaičio Kukutis,
Kamiu Maras, daugeliui rūpėjo ne tik idėjinė meno prasmė, bet ir praktinė. Juk
kas kitas, jei ne poetas yra tikrasis, grynasis tautos ideologas, nes jis kalba
žmogui žmogaus vardu, jis neužstringa politinėje ar socialinėje probelmos
pusėje, jis turi būt filosofas, kaip kad filosofas turi būti menininkas. Toks
menas neabejotinai vertingas, bet jis neužstringa laike, nes, kaip teigia
istorijos moto eadem sed aliter (tas
pats, bet kitaip (lot.), mums kyla tos pačios problemos kaip ir pokario žmogui,
todėl Kurto Voneguto neapykanta karui mums vis dar yra tokia pati artima.
Neigiu viską, meno neišmatuosi. Jis gali būti aktualus, jis
turi būt amžinas, vienas kalba man, kitas kalba tau, jis kartais rodo grožį,
kartais kančią, kartais veda, o kartais klaidina, atveria horizontus ir sudaužo
suvokimą. Tai aukščiausias tikslas, tai daugiau nei žmogus gali. Aš niekada
nesutiksiu, kad liaudies daina yra menas, meskit į mane akmenį. Ir Adriano
Moulo brendimo kančios, atsiprašau. Tačiau vėlgi prieštarausiu: jei negaliu
apibrėžti meno vertės, negaliu ir teisti. Bet viena išdrįsiu pripažinti – menas
yra didis ir tai yra mūsų civilizacijos, žmonijos istorijos tikslas.

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą